woensdag 25 november 2009

DRAWING ON THE RIGHT SIDE OF THE BRAIN



"You have two brains: a left and a right. Modern brain scientists now know that your left brain is your verbal and rational brain; it thinks serially and reduces its thoughts to numbers, letters and words… Your right brain is your nonverbal and intuitive brain; it thinks in patterns, or pictures, composed of ‘whole things,’ and does not comprehend reductions, either numbers, letters, or words."

From; The Fabric of Mind, by the eminent scientist and neurosurgeon, Richard Bergland. Viking Penguin, Inc., New York 1985. pg.1

Betty Edwards is de 'uitvinder' van Drawing on the Right Side of the Brain. Zij heeft de termen L-en R-modus modus bedacht voor de twee manieren van weten en zien. Nu zijn de meeste mensen waarschijnlijk wel op de hoogte van de verschillende kenmerken. L-modus is een stap-voor-stap stijl van denken, met behulp van woorden, cijfers en andere symbolen. L-mode series werken in sequenties, zoals woorden in een zin. R-modus aan de andere kant van je hersenen, maakt gebruik van visuele informatie en processen, niet stap-voor-stap, maar alles in een keer, zoals de erkenning van het gezicht van een vriend.

De meeste activiteiten vereisen beide, elk modus draagt bij met zijn speciale functies. Er zijn maar een paar activiteiten die vooral om een functie vragen, zonder inmenging van de andere. En tekenen is een van deze activiteiten.

Leren tekenen, dan blijkt niet te; leren om te tekenen. Nee, paradoxaal genoeg, is leren tekenen leren om een geestelijke verschuiving van L-modus naar R-modus te maken. Dat is wat een persoon tekent doet en dat is wat je kunt leren.

Hoewel de focus van de methode [Drawing on the Right Side of the Brain] ligt op tekenen, is er geen voorafgaande opleiding of bijzonder talent nodig. Met de methode ontwikkelt men zich tot een volwaardig creatief en artistiek persoon. Het geeft je een groter vertrouwen in je vermogen.

Tekenen kan worden gebruikt voor het vastleggen wat je ziet, hetzij in werkelijkheid of in je fantasie. Dit gebeurt op een wijze in overeenstemming met de manier waarop we onze gedachten kunt opnemen en ideeën verwoorden. Veel 20e-eeuwse abstracte schilders die lijken te tekenen en schilderen op een volstrekt willekeurige wijze, moest leren om realistisch te tekenen voordat ze in staat waren om de verschuiving naar abstract schilderen te maken. Picasso, Willem de Kooning, Matisse, Mondriaan en Jackson Pollock zijn voorbeelden van abstracte schilders, die eerst hadden geleerd realistisch te tekenen.